Statut Fundacji

Rozdział I. Postanowienia ogólne

§ 1. Nazwa Fundacji

Fundacja Edukacji Medycznej, Promocji Zdrowia, Sztuki i Kultury „ARS MEDICA” (zwana dalej „Fundacją”) ustanowiona przez Fundatora:

  • Wiesława Tomaszewskiego zam. 03-721 Warszawa, ul. Jagiellońska 3/20,

  • aktem notarialnym sporządzonym w dniu 20.01.2003 r. przez Notariusza Czesławę Kołcun w jej Kancelarii Notarialnej w Warszawie, ul. Ogrodowa 9 (rep. A-614/2003), działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 1991 r. Nr 46, póz. 203) oraz postanowień niniejszego statutu.

§ 2. Teren działania, siedziba , jednostki organizacyjne Fundacji

  1. Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.

  2. Siedzibą Fundacji jest miasto Warszawa .

  3. Dla wykonywania swych zadań statutowych Fundacja może two­rzyć stałe i czasowe placówki terenowe.

  4. Fundacja może posiadać oddziały za granicą.

§ 3. Czas trwania

Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.

§ 4. Organ nadzorujący

Ze względu na cele Fundacji Ministrem właściwym jest Minister Zdrowia.

Rozdział II. Przedmiot i formy działania Fundacji

§ 5. Cele i formy działania Fundacji

Celem Fundacji jest organizowanie, wspomaganie i promowanie inicjatyw w zakresie rozwoju nauk medycznych, wspomaganie i promowanie inicjatyw pro – zdrowotnych, a także krzewienie medycznej informacji naukowej w środowisku medycznym jak również szeroko rozumianej tematyki medycznej wśród społeczeństwa – ze szczególnym uwzględnieniem problematyki osób niepełnosprawnych .

Ponadto celem Fundacji jest organizowanie , wspomaganie i promowanie inicjatyw w zakresie rozwoju nauk o sztuce i tradycjach kulturowych, a także krzewienie informacji o sztuce i tradycjach kulturowych wśród społeczeństwa.

Cel Fundacji realizowany jest przez:

  1. wspieranie działalności polskich placówek naukowych,

  2. organizowanie i finansowanie:

    • konferencji, seminariów i zjazdów naukowych,

    • konferencji i szkoleń dla wybranych grup społecznych – ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych

    • wspieranie działalności wydawniczych mających na celu popularyzację zdobyczy nauk medycznych i problematyki z zakresu ochrony zdrowia, a także z zakresu sztuki i kultury,

    • konkursów na prace naukowe,

    • stypendiów dla pracowników naukowych,

    • programów szkoleniowych dla specjalistów różnych dziedzin medycyny, a także specjalistów kulturoznawstwa, artystów,

    • prac naukowo – badawczych z zakresu ochrony zdrowia, sztuki i kultury,

    • szkoleń i kursów z zakresu marketingu i reklamy dla podmiotów gospodarczych objętych działaniami Fundacji,

    • organizowanie imprez sportowo – rekreacyjnych, plenerów artystycznych itp.

  3. inicjowanie programów informacyjnych, służących krzewieniu w różnych kręgach spo­łecznych i zawodowych wiedzy na temat ochrony zdrowia;

  4. współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi i organizacjami działającymi w zakresie objętym celem Fundacji oraz z osobami fizycznymi wykazującymi zainteresowanie celem Fundacji;

  5. pozyskiwanie zasobów materialnych w celu rozwoju systemów wymiany informacji naukowo – medycznej , kulturowej, oświatowej,

  6. prowadzenie szeroko pojętej działalności wydawniczo – reklamowej,

  7. prowadzenie biblioteki i archiwum,

  8. organizowanie i budowa ośrodków zdrowia, a także ośrodków rozwoju sztuki, kultury, edukacji i nauki,

  9. wspieranie podmiotów zewnętrznych których działalność jest zgodna z założeniami Fundacji.

Rozdział III. Majątek Fundacji

§ 6. Fundusz założycielski i inne składniki majątkowe Fundacji

  1. Majątek początkowy Fundacji stanowi fundusz założycielski w wy­sokości 10 000 zł.

  2. Z funduszu założycielskiego na prowadzenie działalności gospo­darczej przeznaczona jest kwota 3 000 zł.

§ 7. Dochody Fundacji

Dochody Fundacji pochodzą z:

  1. darowizn, spadków, zapisów,

  2. dotacji i subwencji osób prawnych,

  3. dochodów ze zbiórek publicznych,

  4. dywidend i zysków z akcji i udziałów,

  5. dochodów z działalności gospodarczej.

§ 8. Sposób dysponowania majątkiem Fundacji

  1. Majątek Fundacji jest lokowany na rachunkach bankowych, w po­staci lokat długoterminowych i w papierach wartościowych.

  2. Dochody uzyskiwane z majątku Fundacji przeznaczane są wyłącz­nie na realizację celów statutowych oraz na pokrycie niezbędnych kosztów działalności Fundacji.

§ 9. Finanse Fundacji, księgi rachunkowe

    1. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

    2. W księgach rachunkowych Fundacji działalność gospodarcza jest wyodrębniona od działalności statutowej.

    Rozdział IV. Organ Fundacji

    § 10. Organ zarządzający fundacji

    Organem zarządzającym Fundacji jest Zarząd.

    § 11. Sposób powoływania Zarządu

    1. Zarząd powoływany jest przez Fundatorów.

    2. Fundatorzy mogą wyznaczyć osobę fizyczną lub prawną, która przejmie wykonywanie uprawnienia do powoływania Zarządu.

    § 12. Skład Zarządu i czas trwania jego mandatu

    1. Zarząd Fundacji składa się z Prezesa Zarządu Fundacji i co naj­mniej 1 członka.

    2. Zarząd powoływany jest na 3-letnie kadencje. Jeżeli z upływem kadencji nowy skład osobowy Zarządu nie jest powołany, dotychczasowy Zarząd pełni wszystkie funkcje do chwili objęcia ich przez nowy zarząd. W razie zmian w składzie Zarządu w ciągu kadencji okres pełnienia fundacji przez nowo powołanych członków kończy się z upływem kadencji całego Zarządu.

    § 13. Wygaśnięcie członkostwa Zarządu, odpowiedzialność materialna członków Zarządu

    1. Członkostwo w Zarządzie wygasa na skutek śmierci, długotrwałej choroby uniemożliwiającej udział w pracach Zarządu, zrzeczenia się członkostwa lub odwołania.

    2. Fundator może odwołać członka Zarządu w każdym czasie.

    § 14. Kompetencje Zarządu

    1. Zarząd Fundacji kieruje jej działalnością oraz reprezentuje Funda­cję na zewnątrz.

    2. Do zakresu kompetencji Zarządu należy podejmowanie wszelkich decyzji dotyczących Fundacji, a w szczególności:

      • uchwalanie programów działania oraz rocznych i wieloletnich planów finansowych Fundacji,

      • sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,

      • sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji,

      • organizowanie i nadzorowanie działalności gospodarczej Fundacji.

    § 15. System głosowania Zarządu

    1. Do ważności uchwał Zarządu, w tym także do ważności uchwały Zarządu w sprawach zbywania, zamiany oraz obciążania majątku nieruchomego Fundacji konieczna jest bezwzględna większość głosów członków Zarządu.

    2. Uchwały Zarządu mogą być podejmowane na jego posiedzeniach lub w formie głosowania pisemnego, o ile wszyscy członkowie Zarządu wyrażą zgodę na tę formę głosowania.

    § 16. Regulamin organizacyjny Zarządu

    Formy działania Zarządu oraz podział czynności między jego człon­kami określa uchwalony przez Zarząd Regulamin.

    § 17. Składanie oświadczeń woli w imieniu Fundacji

    1. Składanie oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków mająt­kowych Fundacji wymaga podpisu Prezesa Zarządu (jednoosobowo) lub co najmniej dwóch pozostałych członków Zarządu (łącznie).

    2. Funkcje kierownika zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodek­su pracy pełni Prezes Zarządu.

    § 18. Organy Fundacji o charakterze doradczym i rewizyjnym

    1. Zarząd Fundacji powołuje Radę Programową jako ciało doradcze i ustala regulamin jej działalności. W skład Rady wchodzą uczeni, specjaliści z różnych dziedzin skupieni wokół idei Fundacji.

    2. Rada Fundacji powołuje Komisję Rewizyjną dla kontroli gospo­darki finansowej Fundacji.

      1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków.

      2. Komisja Rewizyjna przygotowuje corocznie sprawozdanie dla Rady w zakresie przewidzianym w ust.

    Rozdział V. Działalność gospodarcza

    § 19. Przedmiot działalności gospodarczej

    Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji może być prowadze­nie działalności wytwórczej i usługowej w zakresie:

    L.p.

    Opis przedmiotu działalności zgodny z PKD

    Kod PKD

    1

    Wydawanie książek

    22.11.Z

    2

    Wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych

    22.13.Z

    3

    Składanie tekstu i wytwarzanie płyt drukarskich

    22.24.Z

    4

    Wydawanie gazet

    22.12.Z

    5

    Działalność usługowa związana z poligrafią pozostała

    22.25.Z

    6

    Pozostała działalność wydawnicza

    22.15.Z

    7

    Reprodukcja komputerowych nośników informacji

    22.33.Z

    8

    Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej

    52.61.Z

    9

    Doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego

    72.10.Z

    10

    Działalność w zakresie oprogramowania

    72.20.Z

    11

    Przetwarzanie danych

    72.30.Z

    12

    Działalność związana z bazami danych

    72.40.Z

    13

    Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinach nauk technicznych

    73.10.G

    14

    Prace badawczo – rozwojowe w dziedzinach nauk medycznych i farmacji

    73.10.F

    15

    Badanie rynku i opinii publicznej

    74.13.Z

    16

    Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania

    74.14.Z

    17

    Reklama

    74.40.Z

    18

    Działalność fotograficzna

    74.81.Z

    19

    Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów

    74.84.A

    20

    Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane

    80.42.B

    21

    Pozostała działalność związana z ochroną zdrowia, gdzie indziej nie sklasyfikowana

    85.14.D

    22

    Działalność agencji informacyjnej

    92.40.Z

    23

    Działalność archiwum

    92.51.C

    24

    Pozostała działalność rekreacyjna, gdzie indziej nie sklasyfikowana

    92.72.Z

    25

    Działalność związana z poprawą kondycji fizycznej

    93.04.Z

    26

    Pozostała działalność związana ze sportem

    92.62.Z

    27

    Produkcja filmów i nagrań wideo

    92.11.Z

    28

    Działalność zespołów teatralnych dramatycznych i lalkowych

    92.31.A

    29

    Działalność zespołów teatralnych i muzycznych

    92.31.B

    30

    Działalność filharmonii, orkiestr, chórów

    92.31.C

    31

    Działalność zespołów pieśni i tańca

    92.31.D

    32

    Działalność galerii i salonów wystawienniczych

    92.31.E

    33

    Działalność domów i ośrodków kultury

    92.31.F

    34

    Artystyczna i literacka działalność twórcza, gdzie indziej nie sklasyfikowana

    92.31.G

    35

    Działalność obiektów kulturalnych

    92.32.Z

    36

    Ochrona zabytków

    92.52.B

    § 20. Formy prowadzenia działalności gospodarczej

    1. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą bezpośrednio lub poprzez wyodrębnione organizacyjnie zakłady.

    2. Działalnością gospodarczą prowadzoną bezpośrednio przez Fun­dację organizuje i kieruje Zarząd Fundacji. Wydzielonymi zakładami kierują ich dyrektorzy powoływani przez Zarząd.

    3. Przedmiot działalności zakładów gospodarczych Fundacji oraz zakres uprawnień i obowiązków dyrektorów zakładów określają regula­miny organizacyjne zakładów, nadane przez Zarząd Fundacji.

    Rozdział VI. Zmiana statutu i zmiana celu Fundacji

    § 21. Zmiana statutu i zmiana celu Fundacji

    Zmiana statutu, a w tych ramach i zmiana celu fundacji, może być dokonana w drodze uchwały 2/3 członków Zarządu.

    § 22. Połączenie z inną Fundacją

    1. Fundacja może połączyć się z inną fundacją o podobnych celach statutowych na warunkach określonych przez zainteresowane strony.

    2. Decyzję w przedmiocie połączenia podejmuje Zarząd Fundacji, po czym uchwała ta wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.

    § 23. Likwidacja Fundacji

    O likwidacji Fundacji decyduje Fundator lub za jego zgodą Zarząd Fundacji w drodze uchwały podjętej większością 2/3 członków Rady.

    Rozdział VII. Likwidacja Fundacji

    § 24. Sposób likwidacji Fundacji

    1. Likwidatora Fundacji wyznacza Zarząd Fundacji.

    2. Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:

      • zgłoszenie wniosku do sądu rejestrowego o wpisanie otwarcia lik­widacji,

      • wezwanie wierzycieli fundacji w trybie ogłoszeń prasowych do zgłosze­nia swych wierzytelności w ciągu 3 miesięcy od daty ogłoszenia,

      • sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji oraz listy wierzycieli,

      • sporządzenie planu finansowego likwidacji i planu zaspokojenia zobowiązań,

      • ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań oraz spieniężenie majątku fundacji,

      • przekazanie wskazanym podmiotom środków majątkowych pozo­stałych po zaspokojeniu wierzycieli.

      • zgłoszenie ukończenia likwidacji do sądu rejestrowego wraz z wnios­kiem o wykreślenie fundacji z rejestru,

      • przekazanie dokumentów fundacji do archiwum państwowego.

    § 25. Przeznaczenie środków majątkowych pozostałych po likwidacji Fundacji

    Środki majątkowe pozostałe po przeprowadzeniu likwidacji prze­znaczone będą na cele tożsame z celami Fundacji.

    Comments are closed.

    Facebook